Historia lotnictwa – część 2
Wydawać by się mogło, że wynalezienie i udoskonalenie samolotów, a także stworzenie przez naszą cywilizację możliwości podróżowania nimi zakończy rozwój lotnictwa, a tym samym także znacznie spowolni bieg jego historii. Nic bardziej mylnego! Od czasu pierwszego udanego lotu, branża lotnicza rozwija się niezwykle dynamicznie i wielotorowo. Przedstawiamy drugą część historii lotnictwa, od pierwszego do kolejnych wielkich sukcesów.
Pierwszy udany lot – i co dalej?
Od pierwszego lotu samolotem do powstania pierwszej na świecie pasażerskiej linii lotniczej minęło stosunkowo niewiele czasu. W zaledwie dziesięć lat później, w roku 1913 na Florydzie przewożono już pasażerów nad zatoką Tampa. Warto podkreślić, że mimo iż była to pierwsza linia lotnicza z użyciem samolotu, nie była ona pierwszą w historii. Ten tytuł przypadł bowiem założonej w niemieckim Frankfurcie linii DELAG, posiadającej flotę pasażerskich zeppelinów. W roku 1920 samolotami zaczęto przewozić nie tylko pasażerów, ale także towary, przede wszystkim zaczęła działać już lotnicza poczta. Lata dwudzieste ubiegłego stulecia to również czas licznych eksperymentów i prób otwarcia nowych linii i tras, między innymi tej łączącej Los Angeles z San Francisco. 1924 to także ważny rok w historii lotnictwa i rozwoju linii lotniczych. Wtedy bowiem do życia powołane zostały brytyjskie linie lotnicze Imperial Airways, które jako pierwsze wdrożyły międzykontynentalne loty pasażerskie. Powodem tego była przede wszystkim chęć i potrzeba szybkiego dotarcia do brytyjskich kolonii, zlokalizowanych w Afryce i Azji. Początkowo linia obsługiwała loty z wysp do krajów Afryki oraz do Indii, a po kilku latach również do Australii. Pierwsza polska linia lotnicza LOT powstała także w latach dwudziestych ubiegłego stulecia, w roku 1928. 29 grudnia tego roku nastąpiło oficjalne połączenie prywatnych przewoźników – Aerolot, Aero oraz Śląskiego Towarzystwa Lotniczego – w pierwszą w historii naszego spółkę lotniczych przewozów pasażerskich. W pierwszych latach swojego istnienia LOT oferował swoim klientom połączenia między innymi z Warszawy do Bydgoszczy, Katowic, Gdańska i Wrocławia, a także loty zagraniczne do Pragi, Strasburga i Paryża.
Ku większej wygodzie i bezpieczeństwu
Biorąc pod uwagę fakt, że pierwsza, posiadająca w swojej flocie samoloty linia lotnicza, powstała już na początku zeszłego wieku, można by po raz kolejny stwierdzić, że od tego czasu w lotnictwie niewiele się zmieniło. Na rozwój tej niezwykłej dziedziny warto jednak spojrzeć w nieco inny sposób. Owszem, pewne podstawy pozostały niezmienne, jednak wiele kluczowych aspektów stale rozwijało się przez lata, determinując przy tym znaczny wzrost stabilności i bezpieczeństwa lotnictwa, a także komfortu korzystających z samolotów pasażerów. Przez całe dekady samoloty zmieniły się bowiem nie do poznania. Współczesne maszyny to szczyt nowoczesnej techniki, konstrukcje jednopłatowe, wykonane z najwyższej jakości starannie przetestowanych materiałów. To także środki transportu wyposażone w nowoczesne technologie, wspomagające ich kontrolowanie, jak również zwiększające wygodę i bezpieczeństwo lotu. To właśnie taki rozwój lotnictwa sprawił, że dziś latanie jest najbezpieczniejszą, a jednocześnie najszybszą formą transportu. Na lot samolotem może pozwolić sobie nie tylko garstka najzamożniejszych, ale spora część społeczeństwa. Dynamiczny rozwój lotnictwa sprawił, że z powodzeniem możemy dostać się nawet w najdalsze zakątki świata, poświęcając na to najwyżej kilkanaście godzin, co więcej spędzonych w wygodnym fotelu.
Pasażerskie loty w kosmos
Kolejnym milowym krokiem w najnowszej historii lotnictwa jest raczkujące jeszcze dziś popularyzowanie lotów w kosmos. Pomysł pasażerskich lotów poza ziemską atmosferę zrodził się już na początku XXI wieku. Turystyka kosmiczna istnieje wprawdzie już od roku 2001, jednak na tę chwilę, nawet po 22 latach, jest to wciąż wycieczka nieosiągalna dla przeważającej większości społeczeństwa. Pojedynczy bilet na kilkugodzinną wycieczkę w kosmos to bowiem koszt co najmniej 250 tysięcy dolarów. Dynamiczny rozwój samego lotnictwa, jak również nowoczesnych technologii może jednak przyczynić się do większego spopularyzowania kosmicznej turystyki w niedalekiej przyszłości.